Rennende vann og lukkertider

Når noen spør hva slags lukkertid man skal bruke for å få rennende vann til å se ut slik eller slik, blir svaret at det handler om mer enn lukkertiden, selv om den absolutt spiller en sentral rolle. Men hva kan det ellers være som spiller inn?

Farten på vannet er helt avgjørende, men som vi skal se kan farten på vannet være relativ i forhold til lukkertiden, selv om denne farten er konstant i seg selv. Det avgjørende er nemlig hvor raskt vannet beveger seg innenfor det aktuelle bildefeltet. Vi må derfor ta med i beregningen hvor «tett innpå» vannet du legger bildeutsnittet. Det er altså først når utsnittet er valgt for et gitt motiv at vi kan se hvordan de ulike lukkertidene påvirker hvordan vannet vil se ut.

På det første bildet er vi tett innpå et lite bekkefall. Der beveger en dråpe seg over en stor del av bildet i løpet av det halve sekundet bildet blir tatt.

I det neste bildet ser vi hele Mardalsfossen fotografert på lang avstand. Selv om vannet raser nedover med stor fart, rekker det ikke å bevege seg langt i forhold til bildeutsnittet i løpet av et halvt sekund. Jeg ville med andre ord ha vært nødt til å bruke en mye lengere lukkertid enn et halvt sekund for å få tilnærmet samme utseende på vannet i fossen som på vannet i bekken, dette til tross for at vannet i fossen mest sannsynlig beveger seg raskere enn vannet i bekken.

Vannets fart i forhold til lukkertiden påvirkes også av retningen på vannet i forhold til den retningen du sikter med kameraet. Et objekt som beveger seg rett mot deg vil befinne seg mer eller mindre på samme plass i bildet hele tiden, mens et objekt som beveger seg på tvers av blikkretningen vil bevege seg gjennom bildet, fra den ene kanten til den andre, med større eller mindre fart (som i eksemplene ovenfor). Dette betyr at vann i noen grad kan komme til uttrykk på forskjellige måter i ulike deler av ett og samme bilde. Det neste bildet er et eksempel på dette.

Bildet er tatt på 1/20 sekund og viser en bekk som renner mot fotografen, men verken rett imot, eller på tvers av, den retningen kamera sikter. I teorien vil den skrå linjen som bekken utgjør, og linjen fotografen sikter etter, møtes innover i bildet, mens avstanden mellom linjene øker jo nærmere fotografen man kommer. Dette betyr kort fortalt at vannet som befinner seg lenger vekk fra fotografen (A) renner mer rett mot kameraet enn vannet som er nærmere (B). Vannet i nedre bildekant renner altså mer på tvers av kameraretningen, og vil dermed også bevege seg over en større del av bildeflaten mens bildet blir tatt. Dermed blir farten på vannet nærmere kameraet større enn på vannet lenger bort, i forhold til lukkertiden. I tillegg vil også avstanden i seg selv spille en rolle, som vi så i de to eksemplene øverst.

Man kan derfor i prinsippet aldri gi et helt konkret råd for hvor lang lukkertid man skal bruke for å få vannet til å se slik eller slik ut, men det er selvsagt mulig å antyde hvor man kan starte ut fra gitte typer motiver, som for eksempel i det første bildet der lukkertiden var ½ sekund. Her er det bare å prøve seg fram til man får vannet slik man vil ha det. Så er det selvsagt viktig å bruke stativ når lukkertidene begynner å bli lange. Slå gjerne også av bildestabilisatoren når du bruker stativ, hvis den ikke har en innstilling for stativbruk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s